Muzeul Național al Banatului
Artiști: CROSSLUCID, Maren Dagny Juell, Rohini Devasher, Anna Godzina, Cristian Răduță, Katarina Petrović, Anca Munteanu Rimnic, Saša Tkačenko, Kata Tranker
Echipa curatorială: Cristina Bută, Monica Dănilă, Edith Lázár, Ann Mbuti, Adrian Notz, Cristina Stoenescu, Georgia Țidorescu
În 1515, Albrecht Dürer a creat celebrul Rhinocerus ca răspuns la o întâlnire extraordinară: primul rinocer care a călătorit pe continentul european încă din antichitate. Dar Dürer nu a văzut niciodată animalul descris. Ganda, pe numele său din Gujarat, s-a înecat înainte de a ajunge la destinație. Călătoria sa în jurul lumii a trasat o traiectorie geopolitică și ne-a reamintit că istoriile explorării și descoperirii au fost umbrite de povești mai puțin cunoscute, legate de exploatare și violență. Alături de alte opere de ficțiune, cum ar fi piesa de teatru absurd a lui Eugène Ionesco intitulată Rinocerii, bienala urmărește poveștile inspirate de Ganda, revendicând jocul imaginativ al științei și al artei într-o lume încâlcită, marcată de transformări ecologice și sociale.
Una dintre cele mai vechi clădiri din Timișoara, cu o descendență medievală, Castelul Huniade nu numai că întruchipează trecutul, dar îl și adăpostește, găzduind secțiile de istorie și științe ale naturii ce aparțin Muzeului Banatului. Ce ar însemna să creăm breșe în liniaritatea evenimentelor consemnate și în producerea cunoașterii? Alternativele de cercetare științifică artistică reformulează inventarele adesea considerate de la sine înțelese. Formele de invenție și de speculație se împletesc cu metodele științifice și cu observațiile obiective, făcând posibilă desfășurarea unor temporalități multiple și instigând astfel alte moduri de a povesti lumea.
Anna Godzina, Noesis, 2023, iron, magnets, electric engines, 95 x 95 x 10 cm, © courtesy of the artist