Birourile ISHO
Artiști: Floriama Cândea, Giulia Crețulescu, Maria Nalbantova, Tabita Rezaire, Pipilotti Rist, Vitto Valentinov
Echipa curatorială: Cristina Bută, Monica Dănilă, Edith Lázár, Ann Mbuti, Adrian Notz, Cristina Stoenescu, Georgia Țidorescu
În 1515, Albrecht Dürer a creat celebrul Rhinocerus ca răspuns la o întâlnire extraordinară: primul rinocer care a călătorit pe continentul european încă din antichitate. Dar Dürer nu a văzut niciodată animalul descris. Ganda, pe numele său din Gujarat, s-a înecat înainte de a ajunge la destinație. Călătoria sa în jurul lumii a trasat o traiectorie geopolitică și ne-a reamintit că istoriile explorării și descoperirii au fost umbrite de povești mai puțin cunoscute, legate de exploatare și violență. Alături de alte opere de ficțiune, cum ar fi piesa de teatru absurd a lui Eugène Ionesco intitulată Rinocerii, bienala urmărește poveștile inspirate de Ganda, revendicând jocul imaginativ al științei și al artei într-o lume încâlcită, marcată de transformări ecologice și sociale.
Existența nu este o chestiune individuală. Totul este conectat sub forma unor inter-acțiuni în timp și spațiu, mereu în schimbare, într-un proces perpetuu de devenire. În acest spațiu, obiectele, substanțele, organismele și corpurile se mișcă, se ating, se simt, se transformă și se extind pentru a construi noi funcții și scenarii despre lume. Metamorfoza lor ne amintește de puterea vindecătoare a unor forțe disruptive, fie că aceasta este folosită pentru a redefini identitatea, limbajul sau alte forme de viață. De la abordări ancestrale la fungus, ritualurile de purificare și procesele de transformare fac invizibilul vizibil, punând la îndoială perspectivele dominante și invocând ceea ce adesea nu este ascultat.
Mihaela Vasiliu (Chlorys), Breathing Fungus, 2023, textile print for Fungus Drum Ensemble, © courtesy of the artist